Agentokraterna

Det måste vara ordning. Agentokraterna är den fjärran regeringens ansiktslösa verktyg, ständigt ute på oklara uppdrag. I sin framtoning är de extremt strikta och korrekta, men inte alltid fientliga. Då en Agentokrat alltid döljer sitt ansikten bakom en skyddsmask finner vissa dem lite hotfulla medan andra finner dem lite mystiska och intressanta.

Agentokrater rör sig alltid som en enhet, Agentokratet. De har en förmåga att dyka upp när man minst anar det och försvinna lika snabbt, utan ett spår. En Agentokrat påträffas sällan varken hotfull eller agressiv men tycks inte sky några som helst medel för att uppnå sitt mål. De är sociala, har lätt för att ta kontakt med andra men håller alltid en monoton ton och uttrycker aldrig några känslor. Det går rykten om att Agentokraterna är robotar, drönare utsända av någon hemlig organisation för att spionera men det finns många vittnen om att Agentokrater blöder rött precis som du och jag.

Stil: Agentokrater klär sig alltid i kostym och ofta en hatt. De bär alltid skyddsmask som täcker hela ansiktet när de är bland människor som inte tillhör Agentokratet. Endast en Agentokrat har sett en annan Agentokrats riktiga ansikte.

Uppträdande: Bland icke-Agentokrater rör de sig alltid minst i par. Informationstörstiga och undersökande. När de är bland sina egna brukar de ofta prata om dagen, sammanfatta information de införskaffat under dagen och ta mycket, mycket och väldigt tunga droger.

Anarkerna

Frihet! Anarkernas skara bygger på en grundläggande princip: ingen får bestämma över dem. Det ultimata målet är total frihet, att få göra vad du vill när du vill det. Denna dröm är varken enkel att åstadkomma eller gratis och många anarker tjänar sitt uppehälle som smugglare eller handelsresande i tvivelaktiga varor, medan andra är underhållare eller legoknektar. Många förstår ironin i att arbeta åt en arbetsgivare som ger dig order, men Anarkerna försvarar detta med att du måste se till helhetsbilden och ibland är uppoffringar nödvändigt för att nå dit man vill.

Stil: Anarker klär sig brokigt och egensinnigt, men ju pråligare desto bättre. Iögonfallande hattar, rockar och västar är populära, liksom osorterade rustningsdelar, hängselen och synliga vapen — man måste ju kunna försvara sig.

Biotikerna

Allt går att fixa, lita bara på biotikerna. Denna sammanslutning ses som den lyxigaste sjukvården du kan finna på denna sidan Muren och med rätt verktyg och kemikalier kan de bota nästan allt. Men Biotikernas hjälp är dock inte billig, och många har funnit sig skuldsatta efter att de tagit emot en behandling. Detta leder också till att biotikerna ständigt har billig arbetskraft att hyra ut, eller färska organ till den som kan betala…

Stil: (före detta) Vita rockar, labbkläder, allmänt sterilt men slitet och användt. Olika former av teknologiska verktyg är vanliga, så att man är redo för allt.

Hexerna

Vissa mysterier är djupare än andra. Hexerna är ett kringresande folkslag med till synes oförklarliga förmågor: deras drömmar tycks förebåda framtiden, och de flesta finner det näst intill omöjligt att ljuga för dem. Dessa förmågor gör dem både efterfrågade och avskydda — ingen gillar någon som kan mixtra med ens hjärna. Hexerna brukar ändå hitta en plats, även om många skulle dra sig för att se dem i ögonen.

Stil: Höga hattar, makabra ansiktssminkningar, amuletter, luxuösa men slitna kläder. Klädd som på en bal i ett spökhus.

Syndroiderna

Köttet är svagt, teknologin är stark. Syndroiderna är antingen fullständigt artificiella eller starkt modifierade varelser, fanatiska anhängare av cybernetikens och roboteknikens fördelar. De är de yttre sektorernas mest avancerade teknikanvändare, men samtidigt också radikala anhängare av alla former av transformation. Är man helt okromad får man sällan några större förtroenden från deras sida.

Stil: Extremt synlig teknologi. Att se helt mänsklig ut är ett tecken på svaghet, en sann syndroid bejakar sin artificiella sida.

Triaderna

Pengar får samhället att snurra och med pengar kommer makt. Triaderna är de obestritt mest framgångsrika företagarna i alla sektorer, vars inflytande sträcker sig från de allra största organisationerna till de mest oansenliga nudelkioskerna. Varje medlem av triaderna är del av en familj (adopterad eller biologisk) som via en komplex serie band är knuten till en av de tre mäktiga huvudfamiljerna. Heder och lojalitet är mycket viktigt Triaderna emellan och stor självständighet förväntas och uppmuntras, men i slutändan finns alltid någon långt bort som drar i trådarna. Annars kan man via triaderna köpa allt, från tuggummi till yrkesmördare.

Stil: Kombination av traditionella, rikt dekorerade dräkter och enkla arbetskläder, beroende på situation. Detaljerade broderier är populära, liksom olika former av håruppsättningar.

Dwellers (f.d. Gearheads Ltd.)

Gearheads var det företag som försåg reaktorverket med anställda. De var kända för att kunna erbjuda mycket och duktig arbetskraft till väldigt konkurrenskraftiga priser. Företagets policy var att aldrig ställa några frågor utan göra vad de blev betalda för och i gengäld vill de inte bli ifrågasatta i sitt tillvägagångssätt. De hade bra rykte när det kom till att leverera och jobben de utför var både hållbara och ordentligt utförda. Men det sägs även att de mörkade ifall sin personal råkade dö och ibland kunde anställda försvinna helt utan spår. Men detta var väldigt längesen och mycket har hänt sen reaktorverket stängdes ner…

Varje plats har sina oönskade. I sektorn är det Dwellers, tunnelfolket, som står längst ned i hierarkin. Skitiga, illaluktande och muterade lever de i kloakerna och tunnlarna under sektorernas gator, där de hankar sig fram på att göra saker som skulle få magen att vända sig på en normalt funtad varelse. Dwellers dyrkar en märklig maskingud, tycks ha en underligt intuitiv känsla för teknik och ett näst intill savant-liknande förhållande till mekanik. Du behöver nödvändigtvis inte vara rädd för en Dweller men gör inte misstaget att underskatta dem. Historier går om hur Dwellers släpat ner folk de inte tyckt om i mörkret och dessa har aldrig synts igen. Detta har i sin tur lett till rykten om kannibalism. När man pratar om Dwellers omnämns de ofta som en ”Maskinkult” och detta är inte långt ifrån sanningen, då de lever kollektivt med en utvald ledare som tituleras ”Papa”.

Stil: Skitiga overaller, ansiktsmasker, lager-på-lager. Ingenting helt eller rent.